iskrivandestund

Alla inlägg den 11 november 2012

Av ell - 11 november 2012 19:12

Söndagskvällens tystnad och lugnet mellan det att dottern somnat och att Solsidan börjar. Kom för ett par timmar sedan hem med varsin sådan här portion i magen...



Mmmm. Fars Dags-middag lagad av min far. Han fick sina självklara Fars Dags-presenter av mig och min syster, ett gottepaket bestående av fläsksvålar, vingummin, Polly och Bilar. Undrar hur många påsar fläsksvålar och vingummi han fått genom åren... Delar av släkten samlad, några gick sedan ut och spelade boule medan min dotter fick gunga med sin mormor. Under tiden låg syrran och jag på varsin soffa och pratade om spöken. Slappisar kallade de oss när de kom in igen. Har inte så stort val, svarade jag. En helt vanlig Fars Dag med andra ord.


Det har blivit en del film den senaste tiden, film och böcker har fått ersätta mitt vanliga heltidsjobb. Genom att leva mig in i en film eller i en bok kan jag för en stund försöka glömma att det gör ont, är så fruktansvärt trött på att tänka på eller prata om att det gör ont, jag får leva genom fiktiva karaktärer ett tag nu istället. Igår såg vi Soul Kitchen (en film om mat men utan matporr eller något som helst romantiserande kring mat, om oreda, pengar, musik, fängelse och lite kärlek). Häromdagen såg vi American Splendor (om en man som är en seriekaraktär), kan rekommenderas. Ikväll blir det nog The kids are all right.


Så går man in i vecka 22 i morgon. Gossen där inne har en alltmer tydlig dygnsrytm, men också en viss rytm över de olika dagarna. Ungefär varannan dag verkar han vara extra pigg och livlig, varannan tar han vilodag. Tänk om man kunde få ha det så jämt. Helg varannan dag.


 


Av ell - 11 november 2012 11:04

Idag är det Fars Dag, har två bra pappor att fira idag. Min egen pappa som bjuder på Fars Dag-middag senare i dag, och min dotters pappa som vi firade innan han gav sig av till jobbet tidigare i morse. Grattis till er! Ett paket fick han av dottern, och frukost att ha med sig på jobbet. Ville hellre ha det än frukost på sängen idag, vi har vaknat många gånger i natt... Någon har drömt mardrömmar, och mina ben och höfter har värkt. Tråkigt att han jobbar idag, insåg att han jobbat alla Fars Dag och Mors Dag sedan vår dotter föddes. När karln åkte till jobbet åt jag och dottern färdigt vår frukost och bäddade sedan ned oss i soffan med täcken och kuddar. Det passade båda två utmärkt - hon fick lite tid framför Barnkanalen och jag fick lite mer sömn! Underbart. Där är vi nu. Nyaken. Satte igång kaffebryggaren precis. Innan vi tar tag i dagen behövs en kopp. Tror jag dricker den i soffan under täcket med min nya bok, Nattfåk.





Ovido - Quiz & Flashcards