iskrivandestund

Direktlänk till inlägg 25 februari 2013

Gränserna är öppna

Av ell - 25 februari 2013 20:30

Jag begränsar min utevistelse till en gång om dagen så långt det är möjligt, det har mest att göra med trappor, osmidighet, ansträngning och allt det där. Men även på grund av en annan typ av ansträngning, den som handlar om att ta sig tid och ork att svara på frågor och prata med inte så närstående personer om personliga upplevelser. Inte så att en fråga eller kommentar är oerhört jobbig i sig, och det är inte så att jag tror att det är unikt för just min graviditet. Tror att de flesta gravida kvinnor får svara på samma frågor dagarna i ända. Och har man ingen ork, fysiskt eller om man bara är oerhört trött, kan det kännas ganska tröttsamt...


Jag tror jag ska börja gå runt med en tröja (ok, jacka) där det står "Nej precis, nu är det inte lång tid kvar!" Så slipper jag säga det fem gånger på väg till bilen och femtioelva gånger på dotterns förskola. Varje dag. Tack alla snälla gulliga människor som bryr sig och frågar och så vidare, men det kan bli aningens tjatigt att svara på samma fråga tre dagar senare från samma person. Det finns nog egentligen två typer av frågor/kommentarer som är jobbiga på olika sätt; dels är det de som bara är lite tjatiga att få, och dels är det sådana som är lite för privata. Någon granne från gården bredvid, någon jag aldrig pratar med annars, ja nu ska vi prata kroppsligt helt plötsligt. Här har alla gränser öppnats utan att man godkänt det och häromdagen fick jag frågan av en jag inte känner nära om jag började känna tryck och ilningar nedåt nu, nedåt mot underlivet. Men hallå. Jag vet inte hur andra funkar men jag brukar inte känna mig bekväm med att prata om folks underliv bara sådär. Från en annan ytlig bekantskap "Nu har du fått en rejäl kula du". Jodå. Magen syns, det är en bebis i den. Jag är väldigt medveten om det. Men dels hör mina öron i stället "Ju större mage desto mer uttänjda magmuskler = svårt att få ihop dem sedan", och dels undrar jag om man verkligen säger så. Tycker inte riktigt att det känns ok, det finns inget roligt eller mysigt med den kommentaren. Jag kanske skulle svarat honom "Ska vi mäta och jämföra?" Kan ju vara känsligt det där med kulor även för medelålders män...


Annars, trötthet. Varje vaken minut en prövning för tålamodet, åtminstone efter lunchtid. Där någonstans tycker min kropp att det är dags för natten. Kan vi göra om dygnet lite nu ett tag framöver?


Karln jobbar sista passet innan långledigt, dottern somnade gott ikväll och jag ska följa hennes exempel efter lite kvällsmat. Vecka 37 idag, jag anses vara fullgången och de allra flesta förberedelser är klara.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ell - 20 mars 2013 12:49

Gick in i Vecka 40 i måndags, 40 av 40, eller längre. det vet man aldrig. Väntar på att lunchen ska bli klar i ugnen, mannen sover efter nattjobb och dottern är på förskolan. Precis kollat klart på Call the Midwife, mysig serie och kul med en histori...

Av ell - 13 mars 2013 12:18

Det blev ingen igångsättning i måndags. Jag är fortfarande gravid i allra högsta grad med en mage som sjunkit sedan i förrgår, hurra för mina lungor (luft, äntligen!) inte hurra för kissblåsan... Fick först komma in och köra ett ctg i en sådär fyrt...

Av ell - 10 mars 2013 21:24

Så har det blivit söndag kväll och en massa praktiska arrangemang är gjorda och förberedda. Försöker få lite stämning och tog en kopp te, pratar lite med mannen och borde sova snart. För hur ska man förbereda sig inför att morgondagen kan bli på två ...

Av ell - 6 mars 2013 22:26


Ska snart gå och lägga mig med En man som heter Ove. Någon annan man får jag inte krypa ner med ikväll då han som inte heter Ove är på sitt jobb.   Den senaste tiden har jag känt mig enormt otillräcklig beträffande att ge min dotter tillräckligt ...

Av ell - 1 mars 2013 12:06

Då har vi kommit in i mars, årets första vårmånad och även månaden med bf. Tänk att det är den här månaden vi ska bli en tvåbarnsfamilj. Men än är det riktigt dags, det är några veckor kvar. Har redan för två veckor sedan börjat få meddelanden, mail ...

Ovido - Quiz & Flashcards